Astma

Lees meer over

astma als grensprobleem
Grensprobleem

Als een kind begint met hoesten, benauwd wordt en ademnood krijgt is er vaak al het een en ander aan vooraf gegaan. Misschien is het verkouden geweest, heeft het net een spannende gebeurtenis achter de rug, is het te laat gaan slapen, heeft een kinderboerderij bezocht. Vaak is het niet een oorzaak, waardoor het kind klachten krijgt, maar is het een opeenstapeling van meerder factoren, waardoor het kind in de problemen komt. We zeggen dan: de buffer is te dun, de reserve is op. Dan zijn het hoesten en de benauwdheid een signaal van het lichaam, dat er wat aan de hand is. Overigens is dat vaak zo: klachten zijn vaak een signaal van het lichaam dat een mens over z’n grens is gegaan. Maar bij allergische problemen, zoal astma is dat wel heel duidelijk. Het gekke is, dat een kind en zijn ouders vaak pas aan de reactie van het lichaam merken, dat het teveel is geweest. Het kind zelf zoekt de activiteiten en de prikkels misschien juist op. Het vind het nog leuk. Maar zijn weerstand kan het niet meer aan. Het is dus een grensprobleem

astma als verteringsprobleem
Verteringsprobleem Alle prikkels en invloeden die van buiten op een kind werken moeten worden verteerd. Dat geldt voor het eten en drinken, maar ook voor geluid, stemming, spanning, verwachting en noem maar op. Gelukkig hebben de meeste kinderen heel wat reserve-capaciteit wat betreft het verteren. Ze kunnen best een tijdje meer meemaken, dan eigenlijk goed voor ze is. Maar op een gegeven moment gaat het toch mis: het lichaam gaat protesteren. Bij kinderen met allergie, dus ook met allergische luchtwegproblemen, komt dat protest sneller dan bij andere kinderen. Allergie kan je dus ook heel goed beschrijven als een verteringsprobleem.
de alternatieve behandeling van astma
alternatieve behandeling De behandeling van een kind met allergische luchtwegproblemen heeft in de antroposofische kindergeneeskunde drie pijlers. Leren omgaan met de prikkelgevoeligheid. Voor een jong kind moeten de ouders de rol vervullen van filter. Ze moeten hun overgevoelige kind beschermen tegen te veel, te heftig, te vaak, te vroeg. Een ouder kind moet geleidelijk aan zelf leren om zijn grenzen aan te geven. Op een indirecte manier kunnen e dat ondersteunen door middel van kunstzinnige therapie, muziektherapie, euritmietherapie, sociale vaardigheidstrainingen zoals bij ons de LEF en de KICK. Er zijn antroposofische en homeopatische geneesmiddelen die een kind daarbij kunnen helpen. Zo is kiezel (Silicea of Kwarts) vaak een hulp. Het geeft het voorbeeld aan het kind voor zoals een grens kan zijn: doorzichtig, maar toch afgegrensd. Leren verteren. Voor het verteren van de indrukken moet een mens goed in z’n vel steken. Om precies te zijn: onder het middenrif, want daar vinden de verteerprocessen plaats. Ritmische massage, SI-therapie, euritmietherapie en muziektherapie kunnen helpen. De meeste antroposofische of homeopatische middelen die voor astma worden voorgeschreven zijn stofwisselingsmiddelen. Salie bijvoorbeeld kan als thee of als druppels worden gegeven. Het ondersteunt als bittermiddel het begin van de spijsvertering. Midden versterken. De grens van de ademhaling is een kwetsbare grens. Dat weet iedereen die wel eens benauwd is geweest. Rustig bij jezelf blijven, je niet verliezen in enthousiasme en je niet te ver in jezelf terugtrekken, dat noemen we in het Kindertherapeuticum: “midden versterken”. Kunstzinnige therapie is hiervoor ideaal. Vanuit de antroposofische medicatie gaat het over ontspannen (koper) en spannen (ijzer). Deze twee metalen zijn de basis van een aantal veel gebruikte middelen om astma te begeleiden.

Lees meer in onze brochure  over astma

verwante onderwerpen: